Syddansk Universitet i Odense har søsat et efteruddannelsesforløb for musikskolelærere: Kursusforløbet har til hensigt at omsætte forskningsbaseret viden og teori til redskaber, der er anvendelige i dagligdagen som musikskolelærer. Første gennemløb af uddannelsen lakker mod enden, og i den forbindelse har kursisterne reflekteret over forløbet, og hvad det har givet dem at deltage. I alt har 15 musikskolelærere deltaget, hvoraf de 11 kommer fra Faaborg-Midtfyn Musikskole. I artiklen møder vi Anette Lynghøj og Christoffer G. Find fra førnævnte musikskole samt Mads Adrian Eliasen fra Thisted Musikskole. Derudover knytter underviser Christina Øbo Andersen, og Jacob Riis Hansen, musikskoleleder på Faaborg-Midtfyn Musikskole, et par ord til deres oplevelse af uddannelsen.
De tre kursister er uddannet fra musikkonservatoriet, og har mange år på bagen, hvad angår undervisning af elever i folkeskolen og på dagtilbudsområdet. Fælles for dem alle er, at de efterlyser mere pædagogisk og didaktisk viden. I virkeligheden handler det om, at det her pædagogikum er noget, som er yderst tiltrængt, fordi vi jo står som musikskolelærere, uddannet på konservatoriet, uden de pædagogiske færdigheder, man får på f.eks. læreruddannelsen, fortæller Christoffer G. Find og uddyber:
”Det er derfor ret essentielt, at vi får de pædagogiske værktøjer, som man skal have for at undervise på en musikskole.”
Anette Lynghøj genkender behovet hos Christoffer G. Find, og tilføjer desuden:
”Det er også superfedt, at vi også får teorien bag det, vi faktisk gør. Det her med at kigge på sin egen undervisning og tænke, ’Hvad er det egentlig, jeg gør, hvorfor gør jeg det og kunne det gøres smartere?’, synes jeg, er noget af det, der har været allerfedest.”
Mads Adrian Eliasen peger på, at efteruddannelsestilbuddene til musikskolelærere ofte ikke rettet direkte mod deres daglige praksis. Netop her oplever han, at TeoMus adskiller sig fra de øvrige tilbud, idet uddannelsen er tæt knyttet til praksis og undervisningen varetages af lærere, der selv underviser i musik:
”Det er så fedt at komme ind og mærke noget, der bare er fuldstændig og 100% målrettet musikskolen. Og det har bare ikke eksisteret, inden for det her felt,” fortæller han.
Christoffer G. Find er også positivt stemt overfor den undervisning, de har modtaget, og tilføjer at han har været ekstra glad for opbygningen:
”Jeg kan egentlig rigtig godt lide formen, vi har arbejdet efter. Vi har for det meste arbejdet med et teoretisk fundament, så er vi gået ud og afprøvet det, og evalueret på det, den efterfølgende undervisningsgang.” fortæller han.
Mads Adrian Eliasen genkender dette, og supplerer ”Jeg synes simpelthen, det er så godt balanceret mellem teori og praksis”.
Anette Lynghøj fortæller, at noget af det, der betød meget for hende, som hun har savnet på andre kurser er, at der bliver skabt et trygt rum, hvor deltagerne i fællesskab undersøger og reflekterer over deres erfaringer fra den daglige praksis:
”Underviserne Christina og Gunvor har virkelig haft fokus på at skabe et trygt rum, hvor man ikke var bange for at stille dumme spørgsmål eller gøre noget forkert. Det betød meget for mig, fordi jeg har nogle lidt trælse oplevelser med i bagagen”, udtaler Anette Lynghøj.
En af underviserne på kurset er Christina Øbo Andersen, som selv har en kandidat i musikpædagogik fra DPU i Emdrup. Her fik hun et teoretisk grundlag til at kvalificere sin praksis med, så hun i langt højere grad kunne træffe reflekterede didaktiske valg. Det er dette grundlag hun står på, når hun nu underviser på efteruddannelsen:
”På kurset her, tager man sin høje faglighed fra musikkonservatoriet, og bygger sin pædagogiske værktøjskasse op sammen med andre musiklærere. Og det skal ske i et trygt rum.”, fortæller Christina Øbo Andersen.
Jakob Popp Riis Hansen, som er musikskoleleder på Faaborg-Midtfyn Musikskole, har sendt 11lærere fra sit lærerteam på efteruddannelsen. Han fortæller, at den pædagogiske- og didaktiske undervisning, der foregår på musikkonservatorierne nu, ikke er tilstrækkelig, og derfor så han et behov for at efteruddanne sine musiklærere:
”Pædagogisk efteruddannelse af mere teoretisk karakter har længe været en mangelvare på musikskoleområdet. Det at praktisere god undervisning med rod i faglige didaktiske overvejelser er blevet et krav og en nødvendighed i musikskolerne grundet de mere mangfoldige tilbud, der er i musikskolerne i dag end for ti år siden,” fortæller Jakob Popp Riis Hansen.
Musiklæreren Mads Adrian Eliasen fra Thisted, genkender behovet for den her type undervisning til musikskolelærere:
”Jeg synes virkelig det er essentielt det her pædagogikum. Jeg håber virkelig, det bliver dyrket endnu mere”, siger han.
Anette Lynghøj kigger hen på Mads Adrian Eliasen og tilføjer:
”Det er nøjagtig den pointe, jeg også sad og tænkte. Få nu de lærere sendt afsted fra de musikskoler på det her kursus,” lyder opfordringen fra hende.
Jakob Riis Hansen er også tilfreds med efteruddannelsen og håber at kunne gentage succesen endnu engang, og har fortsat et ønske om at sende flere kolleger afsted sammen:
”Det giver lærerne en mulighed for at tale samme sprog og fortsætte med sparring og udvikling også efter uddannelsen er overstået. I næste sæson har vi pt. tre lærere tilmeldt, og jeg håber på flere hopper om bord,” fortæller han forhåbningsfuldt.
Læs også:
I BørneUniverset får rytmerne alle med
Er du til solo- eller holdundervisning?