Fagbladet for musikpædagoger og musikere
Telefon: 35 35 63 33 • musikskolen@dmpf.dk

Forestilling om et liv med musikken

Forfatter: Grete Granerud
Af Grete Granerud

En enkel måde at løse problemet med elevrekruttering er at få de elever, der allerede går til spil, til at fortsætte.

Elevmangel er et problem på flere musikskoler. En af løsningerne på problemet er måske i virkeligheden at få de elever, der allerede går til spil, til at fortsætte med at spille. Det giver på den lange bane dygtige elever, og det er dejligt at være dygtig til noget.

”Når de mindre elever ser de store have jubilæum, så ser de også nogle unge mennesker, der har valgt et liv med musikken og på musikskolen"

Det skulle også gerne have betydning for det danske musikliv, både det professionelle og amatørorkestrene. Det giver også et mere musikfagligt interessant arbejde for musikpædagogen, men det er en sidegevinst.

10 års jubilæum, 15, 20…

I Horsens Musikskole har vi en tradition, hvor vi fejrer de elever, der har gået i musikskolen i 10,15 og 20 år. Skulle der komme en 25 års jubilar, bliver det naturligvis også fejret. “Vores fejring af elever, der har gået lang tid i musikskolen, er et velfortjent skulderklap for alt det, de giver tilbage til musikskolen og byen. Det er de elever, der altid er med, når der skal spilles koncerter, laves PR, og som får kor og orkestre til at hænge sammen og giver en hånd med, når der skal slæbes instrumenter. Markeringen af jubilæet fungerer også som en tak til de forældre, der i årevis bakker op om musikskolen,” siger Jørn Steffensen, leder på Horsens Musikskole.

undefined

Musikskoleleder Jørn Steffensen

Oprindelig fik de unge jubilarer et nodestativ med deres navn indgraveret som en hædersgave. Det var, da vi startede med 10 års jubilarer. De sidste par år har spillelæreren i stedet købt noget særligt og nyttigt til lige den enkelte elev indenfor en beløbsramme. Som violin/bratschlærer købte jeg fx en dyr og fin harpiks til mine jubilerende elever. Min bratschelev Robert, der havde 20-års jubilæum, fik den bratsch, som han har spillet på, men det var også ganske særligt. Han spiller på en “jungle”-bratsch, der ikke kan sælges i almindelig handel, men er et dejligt hjemmelavet instrument. Og Robert har været særdeles aktiv ved alle musikskolens arrangementer med alt det praktiske.

Det skal kunne ses og høres…

Vi holder en gallakoncert en gang om året i Horsens Ny Teater. Den ligger første søndag i marts. Gallakoncerten har haft mange udformningerne, og det har været forskelligt hvilke aldersgrupper og musikgrupper, der har været inviteret med, men det er en stor koncert, hvor vi en gang om året prøver at vise, hvad Musikskolen kan.

”Det er godt at vise børn, at man kan dyrke musik så længe, man vil"

I 2020 var vi så heldige, at vi lige nåede at afvikle koncerten inden nedlukningen. Det år eksperimenterede vi med en fast opstilling, hvor de mange grupper hele tiden stod på deres plads klar til at spille: Foran scene havde vi vores Big Band og Talentlinjen. På scenen stod kor og alle strygerne. Forrest på scenen var danserne. I salen og på balkonerne var så publikum, der er familie, venner og andre interesserede. Gallakoncert blev indledt med en lille tale fra borgmesteren. Efter talen blev jubilarerne kaldt op. Først 10 år, så 15 og til sidst Robert, der havde 20-års jubilæum. De kom op og stod forrest på scenen omgivet af alle de andre musikere og dansere, og der blev klappet, hver gang borgmesteren overrakte en gave.

Får det elever til at fortsætte i Musikskolen?

Det har været sjovt at se, at nogle år så var der måske tre 10 års jubilarer, der var 11-12 år gamle. ”Efter at have gået på musikskolen i 10 år var det en dejlig overraskelse at blive inviteret til gallakoncerten for at modtage en gave. Jeg synes, det er dejligt at fejre musik, og så er det desuden godt at vise børn, at man kan dyrke musik så længe, man vil.” fortæller musikskoleelev Rasmus Bek Kordic.

undefined

Musikskolejubilar Rasmus Bek Kordic

Hvis man er begyndt til babyrytmik, så kommer jubilæet jo tidligt, og for en elev på 11 år kan det godt betyde noget for at blive ved: At man gerne vil have jubilæum. Dog er hovedparten af vores jubilarer typisk 17 eller 18 år. For de større elever betyder det nok mindre, men hvis de er glade for musikskolen, snakker de om, hvornår de har jubilæum med hinanden, men hvis de ikke har lyst til at spille mere, slutter de med det samme. Den store betydning ligger et andet sted. Når de mindre elever ser de store have jubilæum, så ser de også nogle unge mennesker, der har valgt et liv med musikken og på musikskolen, og de yngre får en forestilling om et liv med musik. Musikskolen kan være et sted, hvor man kan være og udfolde sig, også som et ungt menneske. Det betyder noget. Det er så fint at have en kerne af elever, der har valgt musikskolen som en stor prioritet i deres liv.

BLÅ BOG

Grete Granerud er uddannet AM’er fra DKDM og underviser i violin- og bratsch. Er musikpædagogisk forfatter til hele 36 musikpædagogiske bøger ved Dansk Sang bl.a.

Violin-spillebogen 1, 2 og 3

Alle kan spille – sange med én akkord.

Fløjtebogen 1, 2, 3 og 4,

Spil på Kazoo m.fl.

Læs også:

Musikskoler er mere end musikken

Musikken skal med i bagagen

Markedsføring er vigtig, også på musikskoler

https://www.facebook.com/dmpf.dk/