Fagbladet for musikpædagoger og musikere
Telefon: 35 35 63 33 • musikskolen@dmpf.dk

Alvorligt uheld krævede ny musikpædagogik

Forfatter: Lisbeth Bjerre
Af Lisbeth Bjerre, pianist og musiklærer

Efter en alvorlig håndskade var min erhvervsstatus som klaverlærer i overhængende fare, hvis ikke jeg kunne finde nye måder at undervise på.

En oktoberdag i 2021 kom jeg alvorligt til skade. Ulykken skete i bussen på vej hjem fra arbejde. Jeg havde rejst mig op, umiddelbart inden jeg skulle af ved det næste stoppested. Bussen lavede pludselig en hård opbremsning, og jeg mærkede et stort smæld i min venstre hånd, som jeg stod og holdt fast med. Derefter kunne jeg ikke bevæge hånden. Jeg tog direkte på skadestuen - nærmest i chok. Jeg var slet ikke i tvivl om, at det her var alvorligt, og tankerne om en koncert, jeg skulle spille 5 dage senere, meldte sig straks. Det viste sig at være bøjesenen i venstre lillefinger, der var sprunget, og dertil var knoglen brækket. Jeg blev indstillet til operation, for det var et kompliceret brud. Det var en af Danmarks førende håndkirurger på Odense Universitetshospital (OUH), der skulle lave operationen. Senen blev sat sammen, og der blev transplanteret knogle fra håndleddet ud i det yderste led af fingeren for at få det til at holde. Det blev surret sammen med stålwire, som stak ud gennem neglen. Den skulle sidde i 10 uger, mens jeg havde armen i skinne og også skulle starte genoptræning af den nye sene. Kirurgisk er der tale om et mesterværk, og jeg har været utrolig heldig at få så kompetent en læge.

Nervesygdom forværrede skaden

En måned efter operationen koksede hele håndens nervesystem, hånden svulmede op til dobbelt størrelse og fingrene blev mere og mere stive. Jeg havde ingen kræfter i hånden og samtidig med, at den føltes smertefuld, havde den også føleforstyrrelser. Efter et par ugers fortsat forværring fik jeg konstateret CRPS, det er en sjælden nervesygdom som giver netop disse symptomer. Jeg skulle i behandling med steroid, og det var en hård nyser. Det stod på i knap to måneder. Min erhvervsstatus som klaverlærer var i overhængende fare, hvis jeg ikke kunne finde en ny måde at undervise på. Der var ingen der kunne love mig at komme til at spille klaver med venstre hånd igen. Jeg kunne ikke forestille mig en værre situation at være i, et halvt år forinden havde jeg købt hus alene, og jeg kunne slet ikke tænke mig et andet job end det, jeg var så glad for i musikskolen.

undefined

Stor opbakning fra arbejdspladsen  

Jeg fik kolossal opbakning af min arbejdsplads Faaborg -Midtfyn Musikskole, bl.a. muligheden for en gradvis tilbagevenden til arbejdet. Vi fik arrangeret pauser i arbejdsdagen, og også fra eleverne var der masser af goodwill. Jeg lagde blødt ud med et par dage om ugen, mange pauser og forsøg på at få en pædagogik til at fungere. Jeg har altid været en meget spillende klaverlærer, men det var helt umuligt nu. Jeg besluttede, at alle elever skulle have styrket deres nodelæsnings-evner, for så ville de være mere selvkørende. Det tog eleverne heldigvis godt imod. De kunne se pointen! Jeg har også været stor fan af akkompagnementer for at give børnene en masse god musik under de melodier, de selv spiller. Min favoritbog er ”10 etuder for børn” af Charlotte Schiøtz, og det lykkedes mig at arrangere alle akkompagnementer om til højre hånd. Så kunne eleverne få samme musikalske oplevelse som inden skaden. Jeg kunne også selv finde på akkompagnementer til alle de andre melodier. Når læreren spiller med, får eleverne det bedste udgangspunkt for selv at udvikle en god klang på instrumentet. Det meste foregår næsten ubevidst, men det er et vigtigt udgangspunkt at have en god lyd at læne sig op ad. Vi begyndte også at spille hver sin hånd, når eleverne skulle indstudere nye stykker. Jeg selv spillede bare med højre hånd hele tiden. På den måde kunne eleven høre, hvordan tingene skulle ende med at lyde. Der blev lavet små videooptagelser på elevernes mobiltelefoner, så de havde noget at kigge på hjemme.

Koordinationsproblemer og håndspålæggelse

Min største udfordring var at finde en løsning på de situationer, hvor eleven ikke kunne koordinere højre og venstre hånd i forhold til hinanden. Men det løste jeg ved at lægge mine hænder ovenpå elevens og markere, hvordan det skulle foregå. Det kræver at eleven er indstillet på meget nærkontakt, for jeg sad lige bag dem på klaverbænken med mine arme rundt om dem. Det gik heldigvis også rigtig godt! Flere elever er blevet så glade for denne metode, at den er fortsat. Efter 9-10 måneder kunne jeg igen bruge venstre tommelfinger, og så blev alting lettere. Herefter kom pegefingeren med og et år efter operationen kunne jeg bruge 1., 2. og 3. finger. De sidste to fingre har jeg stadig problemer med, men det bliver stadig bedre. Halvandet år efter operationen begyndte ringfingeren at spille, og her i sommer er lillefingeren begyndt at komme ind i kampen. Men hånden har stadig nedsat kraft og føleforstyrrelser. Alle mellemleddene er stive, og fjerde og femte finger kan ikke strækkes helt ud. Hvor jeg før kunne nå en decim, kan jeg lige akkurat nå en oktav nu.

Hvordan har det været for eleverne?

Jeg har hørt fra en 9-årig, at hun slet ikke havde registreret min nye metode. Hun mente stadig, at hun fik den nødvendige hjælp, og at det fungerede godt i undervisningssituationen. Mine talentelever har været mere opmærksomme på min verbale kommunikation. Jeg har oplevet, at de arbejder mere selvstændigt. Når jeg demonstrerede tekniske ting med højre hånd, som i virkeligheden skulle spilles af venstre, oversatte de selv til det rigtige format. Når de blot skulle finde kombinationer af toner, holdt de øje med, hvilke tangenter jeg brugte. Så var det i virkeligheden underordnet, hvilken hånd jeg spillede med.

Genoptræning

Det, der har virket for mig, har været en kombination af: følgende: Neurologisk kropsterapi, akupunktur og fysisk træning med alverdens træningsudstyr fra hospitalet.

Mine gode råd er:

Accepter tingenes tilstand; du er i gang med et skildpadderæs!

Vær udholdende og tålmodig. Meditér.

Lav små optagelser undervejs så du kan se udviklingen på den lange bane. Læg dem evt. på Facebook, så er der mange, der fester sammen med dig.

Find to til tre gode venner, som kan støtte dig undervejs og juble med dig, når der sker gennembrud, og kan give dig opbakning, når du ikke kan overskue det.

Mind dig selv om alle de gode ting, du har i tilværelsen; du har et liv, som ikke er skaden.

Knockout og comeback

Hvad angår mit eget klaverspil, så blev jeg selvfølgelig slået helt knockout. Jeg har altid nydt at spille både for mig selv og til mine elevkoncerter, og jeg havde også flere musikformidlingsopgaver i kalenderen. Jeg har været meget tæt på at opgive min passion, men kunne omvendt ikke bare give op uden at gøre et ihærdigt forsøg. Jeg har været i intensiv behandling ved ergoterapeuter på OUH, har selv betalt for neurologisk behandling ved en kropsterapeut, og fået meget akupunktur og håndmassage. Halvandet år efter skaden gik jeg all-in og prøvede at tvinge hånden i gang. Det blev bedre efter nogle måneder, men hold fast hvor lød det dårligt i starten. Jeg var i kulsort humør! Jeg talte med en coach, som hjalp mig på rette vej, og opsøgte nogle rigtig dygtige pianister, som jeg havde stor tillid til. Jeg bad dem om gode råd og forslag til repertoire. Alt dette blev byggesten til mig som en ny og anderledes udstyret pianist. Jeg måtte acceptere, at det var en helt anden hånd, jeg skulle lære at kende. Efter to måneders øvearbejde inviterede jeg 40 mennesker til koncert, hvor jeg spillede 9 værker med 9 fingre. Alle var udelt begejstrede, og jeg blev overbevist om, at en eller anden form for klaverspil måtte blive muligt. Men repertoiret skal selvfølgelig kunne lade sig gøre. Jeg kommer aldrig til at spille Chopins revolutionsetude, men heldigvis findes der masser af skøn klavermusik i roligere tempo. Jeg har nu et program på 50 minutters musik klar og skal holde min første koncert i september. Det er virkelig en milepæl. Musikken er af Bach, Beethoven, Schumann, Brahms, Carl Nielsen, Mussorgsky og Rachmaninoff. Jeg glæder mig!

Læs også:

Musikersundhed version 2.0

Konference om musikersundhed

Sygdom i ferien

Husk udbetaling af engangsbeløb ved kritisk sygdom 

https://www.facebook.com/dmpf.dk/