Arbejdsopgaverne i centrum
MUS handler om udvikling af dine kompetencer i forhold til både dine egne og arbejdspladsens behov og ønsker. Det er derfor en god idé, hvis du fremsætter dine egne ønsker og behov i forhold til din arbejdssituation, ligesom din leder har mulighed for at gøre det samme ud fra arbejdspladsens behov. Det kan fx være i relation til de opgaver, du allerede løser, men det kan også handle om hvilke nye opgaver, du selv eller lederen i fremtiden ønsker, at du skal arbejde med. Du kan forberede dig til samtalen ved at stille dig selv følgende spørgsmål:
Under samtalen er det vigtigt at:
MUS - din mulighed for kompetenceudvikling
MUS er en udviklingsorienteret samtale, og derfor er det naturligt at drøfte et emne som kompetenceudvikling. Kompetencer tilegnes bl.a. gennem efter- og videreuddannelse, og det er et oplagt valg, hvis du ønsker at tilfører dig selv og musikskolen ny viden. Du kan videreudvikle de kompetencer, du allerede har, og derved blive dygtigere og få en større viden inden for dit arbejdsområde. Du kan også tilegne dig helt nye kompetencer og således blive i stand til på sigt at varetage nye arbejdsopgaver.
Du kan i den forbindelse overveje følgende spørgsmål:
Andre muligheder for kompetenceudvikling kan også tænkes ind: Samarbejde kolleger imellem, mentorordninger og anden vejledning i forbindelse med nye fag eller arbejdsopgaver, behov for indkøb af materialer til ”selvstudie” af relevante emner, egen udvikling af faglige kompetencer eller materialer osv.
Udviklingspotentiale eller belastning?
Alle mennesker vil gerne gøre et godt indtryk i mødet med andre mennesker, og det gælder selvfølgelig også i mødet mellem leder og medarbejder. Vi lever i en præsentationskultur, hvor trenden er, at man skal være ekstrovert, gøre sig attraktiv og være opsøgende. De sociale medier er et godt eksempel herpå, men det smitter også af på jobbet. Her vil den moderne medarbejder gerne udvise motivation og udviklingspotentiale. Ved MUS kan det imidlertid resultere i, at du for at tegne et positivt billede af dig selv siger ja til opgaver, som du ikke er klædt på til at varetage. Det kan få negative konsekvenser for dit arbejdsliv, hvis du siger ja til opgaver, du reelt ikke magter. Dit udviklingspotentiale kan således på ingen tid forsvinde, hvis de opgaver, som skulle motivere og udvikle dig, bliver en belastning på grund af manglende forudsætninger.
MUS-fælden
Formålet med MUS-samtalen er at drøfte din udvikling i relation til dine arbejdsopgaver. Udfordringen for mange videns-medarbejdere i dag er, at personaleledelse i højere grad end tidligere har fokus på strategisk udvikling af medarbejdernes personlighed. Arbejdsgiveren har en naturlig interesse i at optimere dit engagement, så du brænder mest muligt for dit job. Dit fokus bør imidlertid være på, om dine evner og interesser stemmer overens med de arbejdsopgaver, du varetager. MUS-samtalen er din mulighed for at få justeret på dine kompetencer og arbejdsopgaver, så du får skabt den bedst mulige balance i dit arbejdsliv. Drøftelser omkring private eller personlige problemstillinger under samtalen kan have en uheldig tendens til at flytte fokus væk fra de centrale emner. Derfor bør du have fokus på dine konkrete arbejdsopgaver, løsningerne og eventuelt dine individuelle udviklingsønsker.
Man har i forbindelse med overgangen til den nye arbejdstidsaftale en del steder valgt at slå MUS sammen med dialogen om opgaveoversigten. Hvis man vælger denne løsning, skal man være særligt opmærksom på at dele de to emner ad, så det rent faktisk lykkes at fokusere på din kompetenceudvikling i en del af samtalen. Ellers er der en stor risiko for, at man i stedet ender i almindelig, praktisk tilrettelæggelse, fagfordeling osv.
Udviklingsmuligheder fremmer trivsel
Ønsker du at tilegne dig nye kompetencer, eller er du bare kørt lidt fast i rutinerne, kan den rette efteruddannelse måske være med til at skabe ny motivation og energi i dit arbejdsliv. Flere undersøgelser viser nemlig, at uddannelse giver øget trivsel og arbejdsglæde. Efter- og videreuddannelse har således potentiale til at blive et centralt ledelsesredskab, der i de rette hænder kan sikrer musikskolerne opkvalificerede undervisere og øget trivsel. Derfor bør efter- og videreuddannelse indgå som et naturligt element i din årlige MUS-samtale.
Læs også om Opgaveoversigtssamtalen (OOS) her: opgaveoversigten
Læs også om Arbejdsredskaber her: medarbejdernes-arbejdsredskaber