Som en del af den strukturændring, der trådte i kraft den 1. januar 2011, blev de musikalske grundkurser lagt ind under syv MGK-centre. Ændringen medførte, at antallet af musikskoler med selvstændigt grundkursus blev mere end halveret. De syv MGK-centre blev efterfølgende til otte, da Sankt Annæ i København den 1. januar 2014 blev udskilt som selvstændigt MGK fra MGK-Hovedstaden.
Formålet med strukturændringen i 2011 var i høj grad, at det daværende musikudvalg ønskede at styrke MGK´s geografiske dækningsområde. Man ville have MGK til at række ud i et større geografisk område, således at de talentfulde unge udenfor de hidtidige MGK-byer skulle få bedre mulighed for at søge optagelse. Det skulle blandt andet ske ved at knytte kurserne tættere til en hel regions musikskoler og deres talentlinjer. Organisatorisk skulle decentraliseringen sikres gennem et regionalt repræsentantskab og et koordinationsudvalg med medlemmer fra mange af regionens musikskoler.
DMpF mener, at modellen er stærk, hvis den reelt udleves i praksis med involvering af alle regionens musik- og kulturskoler og med etablering af afdelinger på flere skoler og samvirke om talentprojekter på tværs af skolerne. Hvis dette er tilfældet, kan der skabes nogle undervisningsmiljøer, hvor man på en god og hensigtsmæssig måde kan tage højde for væsentlige aspekter som genre og gruppering i forhold til sammensætningen af instrumenter.
Det er afgørende, at MGK er en integreret del af det samlede musikskoleliv i Danmark.
Det er imidlertid DMpF´s opfattelse, at der på nogle MGK-centre finder en uhensigtsmæssig centralisering sted, som på sigt risikerer at undergrave den politiske forståelse og opbakning til de musikalske grundkurser. Det seneste eksempel er udviklingen i region Sjælland, hvor afdelingerne i Slagelse og Guldborgsund sløjfes. Der kan givetvis være mange årsager til, at man når frem til en så drastisk beslutning, men det virker ikke gennemtænkt. Særligt for Lolland-Falster, men også dele af Sydsjælland, er der tale om en stor kulturel svækkelse. Den tætte nærmest symbiotiske forbindelse mellem Storstrøms Kammerensemble og MGK-afdelingen i Nykøbing Falster betyder, at beslutningen i værste fald kan blive fatal, også for ensemblet. For kulturlivet i Slagelse og for store dele af Vestsjælland vil lukningen af MGK-afdelingen i Slagelse tilsvarende få negative konsekvenser.
Mindre drastisk er det forhold, at det ikke er alle musik- og kulturskoler, der har en oplevelse af, at de bliver inddraget i udviklingen af deres regionale MGK-center. Det er vigtigt at tage denne udfordring op, så alle musik- og kulturskoler inddrages som interessenter i udviklingen af deres MGK-center. I DMpF anbefaler vi ikke aktuelt en ny strukturændring på MGK-området, men på sigt kan det blive relevant at tage strukturen op til overvejelse, hvis de decentrale elementer i den nuværende MGK-model i tiltagende grad sættes til side. ■
MGK-center |
Placering |
Primært virkeområde |
MGK Fyn |
Odense Musikskole |
Fyn og øerne |
MGK Hovedstaden |
Københavns Musikskole |
Hovedstadsregionen, dog ikke Bornholm |
MGK MidtVest |
Holstebro Musikskole |
Midt- og Vestjylland |
MGK Nord |
Aalborg Kulturskole |
Nordjylland |
MGK Sankt Annæ |
Sankt Annæ Gymnasium |
Region Hovedstaden og Region Sjælland |
MGK Sjælland |
Køge Musikskole |
Region Sjælland og Bornholm |
MGK Syd |
Kolding Musikskole |
Den jyske del af Region Syd |
MGK Øst |
Aarhus Musikskole |
Østjylland |