Er du frisk på at dele din viden og erfaring, så læs mere her.
MECLA er et internationalt samarbejdsprojekt mellem den digitale læringsplatform Charanga, professionelle orkestre, musik- og folkeskoler i Danmark, Tjekkiet og England og DEOO – Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner. Projektet er støttet af ERASMUS+ og centrerer sig om den digitale musikundervisningsplatform, Charanga Musikpartner. Charanga er bygget op som en cloud-baseret web-portal, der giver underviser og elever adgang til undervisningsforløb for alle klassetrin med lydfiler, noder, videogennemgang af nodemateriale, et helt særligt spilunivers for eleverne og meget mere.
Folkeskolemusiklærer Lene Schnack McGregor
Charanga er et værktøj især egnet til gruppeundervisning. ”Når jeg bruger Charanga med klassen samlet, er det næsten som at have en akkompagnatør i lokalet”, fortæller musiklærer på Skolen i Bymidten i Helsingør, Lene Schnack McGregor, der har brugt Charanga i klasseundervisningen.
”Jeg kan slippe klaveret og bruge hænderne til at dirigere eleverne og hjælpe dem med f.eks. fingersætning undervejs.” Eleverne tager godt imod det digitale element i musiklokalet: ”Jeg oplever, at eleverne generelt er glade for Charanga f.eks. i 2. klasse, når de spiller på xylofoner. De spiller måske en sang med en eller to toner i, men fordi akkompagnementssporet kører på tavlen, så lyder det samlet set rigtig fedt,” siger Lene McGregor.
Platformen er udformet til brug i både musikskoler og i musikundervisningen i folkeskolen separat, men har også et stort potentiale for at styrke samarbejdet mellem netop musikskolen og folkeskolen. En del af MELCA-projektet går ud på indgående at undersøge denne mulighed.
Mikkel Benn, musikskoleleder på Egedal Musikskole, der deltager i projektet og har bred erfaring med samarbejde med folkeskolen som en del af Åben Skole. Han , fortæller, at platformen giver mulighed for, at musik- og folkeskolelæreren kan undervise i samme materiale, men fra forskellige vinkler. ”Det er spændende at udvikle et konkret værktøj, som vi kan have en samtale omkring, når vi samarbejder mellem musik- og folkeskolen,” siger han, ”det allervigtigste medie er læreren, men Charanga fungerer som en rigtig god sparringspartner for underviseren.” Egedal Musikskole er gået ind i projektet med målet at få bredere indsigt i det pædagogiske undervisningsrum, hvor musikskolelærer og folkeskolelærer er sammen om at skabe musik og kultur i klassen.
Musikskoleleder Mikkel Benn
Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester, der også er projektdeltagere, giver flere elever fra Egedal og Helsingør Musikskoler en helt særlig oplevelse, når de den 3. juni 2019 skal spille sammen med symfoniorkestret i Tivolis Koncertsal. Alle de øvrige elever får streamet begivenheden ud til deres klasselokaler på dagen. Materialet til koncerten øver eleverne via Charanga-platformen. Agnete Skibsted, producent hos Copenhagen Phil, ser stort potentiale i platformen: ”Jeg håber, at Charanga kan blive limen mellem de store kulturinstitutioner og lærerne. Charanga kan generelt give alle elever et kvalificeret møde med musikken i undervisningen og kan derudover måske blive dét bindeled, vi mangler, for at den helt almindelige folkeskoleelev motiveres til at finde en musikskole.”
Som en del af MECLA-projektet er brug af Charanga Musikpartner gratis, når platformen åbner op i august 2019. Demonstrationsvideoer findes her: https://danmark.charanga.com/site/
Læs mere om MECLA-projektet på deoo.dk, hvor du også kan tilmelde dig konferencen Åben Skole – Fremskridt for Musikken, som afholdes 4. juni 2019 i Helsingør. Konferencen vil give eksempler på, hvordan musikken er blevet en del af den åbne skole, samt præsentere forskningsresultater, der belyser udfordringerne, som er forbundet i samarbejdet mellem forskellige professioner (f.eks. folkeskolelærere, musikpædagoger og musikere).
Har du selv lyst til at dele din viden med andre så læs mere her.
Læs også IT-FIX 1: it-fix
Læs også IT-FIX: it-fix-2
Læs også IT-FIX: it-fix-3