Fagbladet for musikpædagoger og musikere
Telefon: 35 35 63 33 • musikskolen@dmpf.dk

Musikskole i en coronatid – På mange måder fungerer undervisningen på samme måde som normalt

Forfatter: David Efraim Poulsen
Af David Efraim Poulsen

Jeg har ugentlige FaceTime- eller Skypemøder med mine elever på deres normale undervisningsdage og -tidspunkter

I artikelserien Musikskole i en coronatid fortæller vi i fagbladet MUSIKSKOLEN de personlige historier om, hvordan musikskolelærere og -ledere oplever og takler den helt særlige situation, som alle musikskoler står midt i. Her fortæller bas- og guitarlærer Jakob Riis fra Svendborg og Odense Musikskole, hvordan han takler den virtuelle undervisning fra hjemmearbejdspladsen.

undefined

Jakob Riis

Hvordan har du taklet den virtuelle undervisning?

På mange måder fungerer undervisningen på samme måde som normalt. Eleverne får lektier for hver uge, men jeg og eleven kan naturligvis ikke spille samtidig. Derfor beder jeg eleverne om at have telefon eller iPad ved siden af, så de kan spille sammen med fx et YouTube-track eller backing tracks, jeg har sendt til dem.

undefined

Line 6 Helix

Når jeg underviser virtuelt, bruger jeg et setup med en Line 6 Helix, hvor jeg har koblet guitar/bas, mikrofon og iPad til. Dette sendes til et lydkort, som sendes ind i computeren. Fordelen ved dette setup er, at lyden bliver så direkte og så ren som muligt. Der er fx ingen rungende lokaler - og ingen naboer, der generes af, at jeg spiller. Der er ligeledes den fordel, at jeg kan bruge bas- eller guitarforstærkersimuleringer, så det lyder "rigtigt", selvom det foregår via en computer.

undefined

Synkron virtuel musikundervisning

Jeg bruger iPaden gennem Helix, så eleverne kan høre mig, når jeg skal demonstrere noget for dem i det nummer, de skal spille. Undervisning har på mange måder været det samme som før . Der er dog udfordringer ved onlineundervisningen som fx Latency (forsinkelse) og det at det er umuligt at spille samtidig. I forberedelsen kræver det, at man tænker denne udfordring ind. Endelig er kan det være svært at korrigere tekniske udfordringer på instrumentet, oplever Jakob.

 

Hvordan har elever og forældre reageret på dit undervisningstilbud under coronakrisen?

Alle har reageret med engagement. Mange forældre har været lidt pressede af den generelle situation og har derfor ikke reageret lige hurtigt. Nu er alle dog med. Det er også forskelligt, hvordan de forskellige hjemmesetups ser ud. Nogle elever er i et kontor, andre sidder i deres seng. Det er meget hyggeligt.

undefined

Hjemmearbejdspladsen

Hvad synes du har været svært?

Latency (forsinkelse) er en udfordring. En anden ting er, at det er umuligt at spille samtidig. I min forberedelse af undervisningen kræver det, at jeg tænker denne udfordring ind. Det kan ligeledes være svært at korrigere tekniske udfordringer på instrumentet.

Hvad har overrasket dig?

At undervisningen på mange måder er den samme.

Læs også artiklerne:

Det daglige arbejdsfællesskab har stor betydning

Det værst tænkelige tidspunkt

Klar til "hjemmearbejdsuge" fra min stue

Ingen står tilbage på perronen

 

https://www.facebook.com/dmpf.dk/