Fagbladet for musikpædagoger og musikere
Telefon: 35 35 63 33 • musikskolen@dmpf.dk

Musikskole i en coronatid - Marco, vi afprøver Zoom i eftermiddag kl. ca. 15?

Forfatter: David Efraim Poulsen
Af David Efraim Poulsen

For de yngste elever kan det være en noget abstrakt oplevelse at modtage musikundervisning på 50 km afstand

I artikelserien Musikskole i en coronatid fortæller vi i fagbladet MUSIKSKOLEN de personlige historier om, hvordan musikskolelærere og -ledere oplever og takler den helt særlige situation, som alle musikskoler står midt i. Her er det guitar- og teori og hørlæreunderviser Ivan Olsen fra Hjørring Musikskole, der fortæller om, hvordan han takler den virtuelle undervisning fra sin hjemmearbejdsplads lørdag den 21. marts.

undefined

Ivan Olsen

Coronanedlukningen af musikskolen var en lidt speciel oplevelse for Ivan Olsen, da han havde barsel frem til søndag den 15. marts. ”Vi fik en datter d. 4. marts, og mandag den 16. marts var så første arbejdsdag. Derudover havde jeg været syg i forlængelse af vinterferien med en lungebetændelse, så jeg havde faktisk ikke set mine guitar- og talentelever siden vinterferien”.

På hvilke måder underviser du dine musikskoleelever her under coronakrisen?

Jeg startede med at sende en mail ud til alle mine elever og forklare dem situationen. Jeg skrev til mine musikskolelever, at vi sammen skulle prøve at finde alternative måder at undervise på i den kommende periode, og at det jo også var lidt spændende. Jeg spurgte ind til, om der var elever, som havde erfaringer med fx Zoom, Skype eller Face Time. Samtidig var jeg godt klar over, at det for de yngste elever kunne være en noget abstrakt oplevelse at modtage musikundervisning på 50 km afstand. Jeg har være meget fleksibel omkring undervisningsdage og -tidspunkter for at få det hele til at gå op.

undefined

Vi har netop fået en Moodle-platform på musikskolen. Her vil jeg prøve at få lavet et e-læringsforløb så hurtigt som muligt. Det vil dels være noget nodeteori for de små elever og lidt kvintcirkel/akkordlæsning for de ældre. Det vil være en blanding af videoer, lidt (meget lidt) tekst og, som det vigtigste, nogle quizzer, de kan hygge sig med, og for at se, om de har taget informationerne i videoerne til sig. Eleverne i talentklassen - som jeg underviser i musikteori og hørelære - opfordrede jeg til at svare på følgende spørgsmål:

1. I havde performance forleden. Vil I være søde at referere for mig hvilke fokuspunkter, I havde eller har lige nu. Dette for at jeg kan følge med på sidelinjen, nu hvor jeg ikke kunne være tilstede - men måske også for at I selv får klargjort, hvad I øver på, og hvorfor... 1-3 linjer er fint.

2. Vi har nu fået en digital undervisningsplatform - jeg vil bede jer om at gå ind på www.hmsmoodle.dk, og oprette en profil. Jeg vil så prøve at nå at lave et undervisningsforløb til jer til næste torsdag.

3. Egentlig skulle vi have hørt en koncert i aften med Väsen - en trio fra Sverige. De spiller "for sindssygt" - eller sagt på en anden måde: Der er gang i den...

Lyt til et par af disse links, og fortæl mig hvad I synes om det?

https://www.youtube.com/watch?v=7gWLH7ZrMgw 

https://www.youtube.com/watch?v=ZYro43zRs3I

https://www.youtube.com/watch?v=FcYliDfOQ6Q

https://www.youtube.com/watch?v=gowEbrPcbZI

Alt godt herfra  - håber vi ses inden længe!

Læs også artiklerne:

Det værst tænkelige tidspunkt

På mange måder arbejde undervisningen som normalt

Det daglige arbejdsfællesskab har stor betydning

Klar til "hjemmearbejdsuge" fra min stue

Jeg holder absolut ikke coronaferie!

Området kan give sig selv et stort klap på skulderen

https://www.facebook.com/dmpf.dk/