Fagbladet for musikpædagoger og musikere
Telefon: 35 35 63 33 • musikskolen@dmpf.dk

Musikskole i en coronatid – Det daglige arbejdsfællesskab har stor betydning

Forfatter: David Efraim Poulsen
Af David Efraim Poulsen

Det virtuelle møde har sin berettigelse, men erstatter ikke de nuancer, det fysiske møde indeholder

I artikelserien Musikskole i en coronatid fortæller vi i fagbladet MUSIKSKOLEN de personlige historier om, hvordan musikskolelærere og -ledere oplever og takler situationen, som alle musikskoler står i. Her deler musikskoleleder Hanne Grønlund fra Varde Musik- og Billedskole sin oplevelser frem til onsdag den 8. april.

undefined

Hanne Grønlund

Hvad tænkte du, da du fik beskeden om, at din musikskole lukkede ned, og at du blev sendt på hjemmearbejde?

Jeg var først og fremmest overrasket over, at det skete fra den ene dag til den anden – uden mulighed for at samle underviserne til en fælles briefing i forhold til ”hvad gør vi nu ?” 

På hvilke måder er du i kontakt med dine musikskolelærer?

Jeg er i kontakt med medarbejderne på mail og på telefonen. I den første uge blev der brugt megen energi på at finde ud af, hvordan vi kunne takle den nye situation – og generelt at finde svar på de mange spørgsmål, der opstod i kølvandet på lukningen.

Hvordan løser I elevkontakt og den virtuelle undervisning?

Vi er i kontakt med eleverne på to niveauer: gennem info fra musikskolen og gennem medarbejdernes virtuelle undervisning. Alt efter, hvilken type undervisning det drejer sig om, har medarbejderne etableret direkte undervisning eller udsendt undervisningsvideoer og opgaver, som man kan samles om i familien. 

Hvordan har lærere, elever og forældre reageret på situationen?

Medarbejderne har udvist stor kreativitet og opfindsomhed i forhold til at etablere fjernundervisning – og etableret platforme, hvor de deler deres idéer med hinanden. Medarbejdere, der ikke umiddelbart er så digitalt orienteret, har kastet sig ind i kampen med stort engagement. Det er mit indtryk, at eleverne generelt tager godt imod den nødvendige form på undervisningen, dog hører jeg, at det er en frustration, at der er elever, der ikke responderer på tilbuddet om fjernundervisning. På den ene side får vi dejlige tilbagemeldinger fra forældre, der roser medarbejdernes indsats – og på den anden side er der forældre, der er mest optaget af, om elevbetalingen bliver refunderet. Det er nok meget menneskeligt……

Hvad synes du har været svært? 

Vi bliver i høj grad mindet om, hvor stor betydning det daglige arbejdsfællesskab har for arbejdsglæden med den hurtige sparring og det gode grin. Det virtuelle møde har sin berettigelse, men erstatter ikke de nuancer, det fysiske møde indeholder. Det er virkeligt et savn.

Hvad har overrasket dig?

Det har overrasket mig, hvor hurtig hele landet har omstillet sig til en ny hverdag, hvor alle arbejder hårdt på at få det bedste ud af situationen.

Hvad kan vi lære af coronakrisen?

Jeg tænker, at mange af de undervisningstiltag, som er udviklet under krisen, kan bidrage til at gøre den ’fysiske undervisning’ endnu mere interessant – og i højere grad at involvere forældrene, specielt når vi taler om de yngre elever.

Læs også artiklerne:

På mange måder fungerer undervisningen som normalt

Det værst tænkelige tidspunkt

Bekymringerne meldte sig hurtigt

Ingen står tilbage på perronen og ser på

Klar til "hjemmearbejdsuge" fra min stue

Jeg holder absolut ikke coronaferie!

Området kan give sig selv et stort klap på skulderen

https://www.facebook.com/dmpf.dk/