På musikskoleområdet kan det volde besvær at få placeret al arbejdstiden i dagtimerne, da eleverne fortsat i høj grad må placere musikskoleundervisningen efter skoletid. Dog kan man se et antal af steder rundt i landet, hvor samarbejdet med folkeskolen udvikles på en måde, f.eks. med tandlægemodellen, så musikskoleelevernes undervisning kan starter indenfor almindelig skoletid. Når det står beskrevet, at arbejdstiden normalt skal ligge på hverdage i dagtimerne, må man konkludere, at kun arbejde, som af indlysende grunde ikke KAN ligge her, udføres på andre tidspunkter. Mulighederne for at placere arbejdstiden på hverdage og i dagtimerne skal således afsøges, før arbejdstid placeres på andre tidspunkter.
Musikskolelæreres arbejdsopgaver er i varierende grad fordelt på mange fag, arbejdspladser og samarbejdskrav med andre aktører, som dikterer tid og sted. Det er derfor nødvendigt at være særligt opmærksom på at stille lokaler, arbejdsredskaber, materialer osv. til rådighed for lærere, som eksempelvis har slip mellem undervisningstimer, møder, koncerter og andre tidsfastlagte aktiviteter, så arbejdstiden kan anvendes effektivt, fra man starter arbejdet først på dagen, til man for sidste gang kan forlade arbejdspladsen og holde fri.