Fagbladet for musikpædagoger og musikere
Telefon: 35 35 63 33 • musikskolen@dmpf.dk

MUSIKPÆDAGOGISK KONFERENCE på DKDM

Forfatter: Jonas Viggo Pedersen
Af Jonas Viggo Pedersen

NYE VEJE – NYE MULIGHEDER - en musikpædagogisk konference på DKDM d. 4. januar 2018

 

For første gang nogensinde var der konference for musikpædagoger på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i begyndelsen af januar, i skarp konkurrence med konferencerne i Aarhus og Esbjerg. Man kan med rette undre sig over, at det ikke er sket før – når musikskolerne er den største aftager af kandidater fra musikkonservatorierne, og så videre. Det er sagt igen og igen. Men nu var den her, konferencen, og den blev åbnet flot og festligt og måske lidt grænseoverskridende?

Rektor Bertel Krarup bød velkommen til konferencen, som var arrangeret af fem musikskoler (Næstved, Vordingborg, Høje-Taastrup, København og Frederiksberg) samt Rytmisk Musikkonservatorium og DKDM. Og han kaldte samarbejdet perspektivrigt!   Det må betyde, at der kommer en konference igen senere. Og så kom dagens første indslag: 70 begynderinstrumentalister fordelt på strygere og blæsere. Og så det (for nogen) grænseoverskridende: de spillede enkle riffs – til BÅNDMUSIK! Nå, det var tydeligt, at børnene blev inspireret af de seje rytmer på optagelserne til selv at musicere med de midler, de havde, og så er det jo på alle måder en god begyndelse på en konference med overskriften Nye Veje – Nye Muligheder.

Formiddagen havde et stramt program. De næsten 400 tilmeldte sad 2½ time i træk og hørte på fire meget spændende oplæg, som pegede i mange retninger. Lene Tanggaard (Ph.D., Viceinstitutleder og professor ved Institut for Kommunikation og Psykologi på AUC) talte om kreative læreprocesser, og om hvad der egentlig befordrer kreativitet. Hovedpunktet var, at kreativitet bygger på tre elementer:

    • Eksperimenter og fuskeri
    • Modstand fra materialet
    • Fordybelse i traditioner eller fag

Hun blev hurtigt afløst af Jens Skou Olsen (RMC), som udnævnte os alle til filosoffer: ”Hvis man ligger vågen om natten og spekulerer over det, andre tager for givet, er man filosof!” Og han tog os med ind i en filosofferen over konferencens tema, som mundede ud i, at vi gennem saglighed og livlighed må frem til livsalighed! Her var det så tid til en fællessang, og det blev en gribende oplevelse af fælles musiceren under virtuos styring af Jens Skou Olsen på bas. Konferencens hovedtaler må siges at være Paul Harris, som gennem over 600 publikationer (bøger og artikler) har beskæftiget sig ufatteligt indgående med musikpædagogik. Man kan fordybe sig i hans virke på http://www.paulharristeaching.co.uk/ - der er stof til mange timers inspiration.

undefined

Paul Harris – en farverig musikpædagog og inspirator

På konferencen viste han os i en farverig gennemgang de tanker, som ligger bag hans pædagogik. I en mere og mere flygtig verden, hvor elevernes koncentration er svær at fange, og hvor autoriteter skal prøves af, er det vigtigt at have et godt fundament bag undervisningen. Paul Harris tog afsæt i sit kort over musikkens verden og gennemgik en lektion med en elev, som skulle spille ’A Walking Tune’. Og han opregnede alle de enkelte fremskridt, eleven havde gjort i løbet af sådan en lektion – over 20!

undefined

Formiddagens uriaspost var faldet i Line Fredens’ hænder. Hun underviser i performancepsykologi på DKDM og er desuden musiker i Malmö Symfoniorkester. Med stærkt reduceret tidsrum til rådighed og med et pausetrængende publikum nåede hendes oplæg kun at introducere nogle få begreber. Det fastlåste mindset overfor det vækstklare mindset – kunstneren overfor håndværkeren – dobbeltprocesteorien mv. Jeg er vis på, at hun havde meget mere på hjerte, og glæder mig til at kigge på http://musikercoaching.dk/

Frokosten på DKDM foregik i den gamle flotte kantine, hvor der slet ikke var kapacitet til det store rykind. Deltagerantallet var åbenbart kommet bag på DKDM, og der blev slet ikke tid til alle de småsamtaler, der er så vigtig en del af en konference. Man kan håbe, at det bliver tænkt bedre ind i planen næste gang.

Eftermiddagen var helliget workshops, og de faldt i rigtig mange kategorier! Lise Munch, hornlærer, orkesterleder mv. fra Høje-Taastrup Kommunale Musikskole fremhævede mangfoldigheden, for den passer jo til mange musikpædagogers hverdag – ”Selv er jeg jo både orkesterleder, musikskolelærer, hornunderviser og folkeskolelærer i min hverdag – og uanset hvilken kasket jeg tager på, er der noget til mig på konferencen. Det er nyt og overvældende for mig, at der overhovedet er en konference som denne! Det er vi musikpædagoger ikke forvænt med – og det er da også tydeligt, at der er mange kolleger, der har set frem til det her.”

undefined                 

Lise Munch, bl.a. Høje-Taastrup Kommunale Musikskole

Den absolut mest besøgte workshop med op imod 100 deltagere var Paul Harris’ om gruppeundervisning.

undefined

Paul Harris’ workshop om holdundervisning var meget velbesøgt

Paul Harris gik direkte videre fra formiddagens tema og byggede nu en holdundervisnings-situation op. Nogle guldkorn: Lektionsplaner er ikke en god idé. Du kan planlægge, hvordan du vil undervise, men ikke hvordan eleverne lærer. En holdunderviser skal have fleksibilitet og forestillingsevne, og mange strategier til at behandle en given situation. Man skal have omstillingsevne og lederegenskaber. Det er bedst at gøre eleverne i stand til at forklare forældrene, hvad og hvordan de lærer! ”I dag har jeg gjort 22 fremskridt!”…

Der er tre principper for holdundervisningen:

Eleverne skal være i gang hele tiden

  • spille
  • lytte
  • besvare
  • tænke
  • hjælpe

Udnyt elevernes forskelle positivt

  • særlige evner
  • læringsstil
  • læringshastighed
  • interesser
  • forståelseshastighed
  • udgangspunkt
  • motivation

Vær opmærksom på fremskridt i alle dets former!

 undefined

Mange ville gerne tale mere med Paul Harris efter workshoppen

Nye Veje – Nye Muligheder var jo en rummelig overskrift, men helt centralt lå udviklingen af nye undervisningsformer. Et projekt fra Faxe Musikskole hed ”Uformelle Læringsmiljøer”. Det blev præsenteret af hovedmændene bag, Thomas Hedemann og Kristoffer Juel. Det gik ud på, at man gerne ville have læringsmiljøer på musikskolen UDEN lærertilstedeværelse. Det skal opstå gennem en ny kultur på musikskolen, hvor elever selv tager initiativ til at spille med hinanden. Projektet er stadig i sin udfoldelse, og der har været uforudsete knuder undervejs. Det er f.eks. MEGET svært for eleverne at lave konkrete aftaler med hinanden, og de skal have hjælp til at tage kontakten. Men når kontakten er skabt, kan de godt finde ud af at spille sammen. En del af projektet er de elevstyrede jamsessions på musikskolen, og det giver en helt fantastisk sideeffekt i reklame for musikskolen på sociale medier.

 undefined

Kristoffer Juul og (bortvendt) Thomas Hedemann

Projektet er et udviklingsprojekt med støtte fra Kunstfonden. Man har bevilget omkring kr. 200.000,- til det, og derudover er der egenbetaling fra musikskolen.

  undefined

Tre musikskoleledere lytter til fremlæggelsen af ”Uformelle Læringsmiljøer” i Faxe: fra venstre, Ulla Clausen/Gentofte, Preben Renstrøm /Brøndby, Lena Schnack Mertz/Faxe

Ulla Clausen, musikskoleleder i Gentofte: ”Jeg synes måske, det er lidt problematisk, hvis musikskolen skal til at gå ungdomsklubberne i bedene, for de har deres kompetencer og vi har vores. Men det er naturligvis nødvendigt hele tiden at udfordre de bestående ideer om, hvordan læringsmiljøerne ser ud, det er jeg helt med på. Og som sådan var den fremlæggelse et godt og vægtigt indslag i konferenceprogrammet.” ”Det var da i øvrigt på høje tid, der kom sådan en konference – måske kan vi være heldige næste år, at det ikke ligger samtidig med de andre konferencer? Nå, det er der nok nogen, der allerede har fortalt dem.”

Kaffepausen foregik i studiefoyeren, og også her var det tydeligt, at man ikke var vant til 400 mennesker på én gang – en længere pause og mere kaffe næste gang, tak.

Dagens sidste workshop var mere fagspecifik, og jeg gik selv til prof. Jesper Juul Windahls workshop om skoleorkestre – komplet med videolink til skoleorkestrenes paradis, Norge! Vi havde komponisten og dirigenten Torstein Aagaard-Nielsen fra Bergen med over video.

 undefined

Jesper Juul Windahl - med Torsten Aagaard-Nielsen på videolink i baggrunden

En længere gennemgang af de praktiske muligheder for opstart af skoleorkestre førte ud i, at der må et intensiveret samarbejde på landsplan til. Konservatorierne, musikskolerne, amatørmusikkens organisationer, DMF, DMpF, Kapelmesterforeningen, Folkeskolens Musiklærerforening, alle må de stå sammen om at skabe grobunden for at skoleorkestrene kan genopstå på rigtig mange skoler. Vi har kun ét musikliv!

Charlotte Borchorst Faurschou, forstander på Orkesterefterskolen i Holstebro: ”Det er udbytterigt, opløftende, og tiltrængt med sådan en konference! Hvor har alle musikpædagogerne dog været sultne efter sådan en konference – det kan man også se på de mange tilmeldinger, der kom. Hvordan har I dog kunnet få den nye arbejdstidsaftale til at passe med det – hatten af for det. Det må også være overvældende for DKDM at mærke den sult. Det er et meget alsidigt program, som kommer hele vejen rundt. Man kunne godt have haft mere tid til at mingle – musikpædagoger er ikke forvænt med seriøst kollegialt fællesskab!”

undefined 

Charlotte Borchorst Faurschou, forstander for Orkesterefterskolen

Manner Peschke-Køedt, som selv var workshopvært, nåede også omkring Sanne Graulunds (RMC) workshop om stemmetræning til unge rytmiske sangere, og var helt høj bagefter: ”Vi blev sat til at lave nogle fantastiske øvelser med store elastikbånd, IMENS vi sang – det løsnede op i det bindevæv, som holder fast i musklerne! Jeg føler mig helt – ja, anderledes nu!”

 undefined                                                         undefined

 Elastikbåndsøvelser på Sanne Graulunds workshop                                                                                       Sanne Graunlund

Fotos: Henning Hjorth

https://www.facebook.com/dmpf.dk/